Děti předškolního věku si dokážou osvojit zásady a vybudovat návyky, které jsou účinnou prevenci nadváhy/obezity a zároveň většiny civilizačních nemocí a závislostí.
Každá úplná kompetence (je uvedena jako poslední) vyžaduje, aby dítě postupně zvládlo všechny její složky.
Například (Kompetence ke zdravé výživě): Dítě
- umí spolehlivě a zdravě pohostit sebe (a ostatní) až tedy, když
- sestaví jídlo s ohledem na situaci (denní doba, co jedli předtím a co potom), díky tomu, že
- ví, kolik a jakých potravin by mělo za den sníst, a dokáže určit, zda jsou v nich vhodně zastoupeny jednotlivé skupiny potravin, protože
- ví, z čeho jsou jednotlivé potraviny vyrobeny.
Zdravý pohyb
- Pracuje celé tělo mé - Ví, že pohybem tělo (i mysl) sílí a rozvíjí se – vše pak lépe zvládne
- Hýbu se rád a všelijak - Střídá různé pestré pohybové činnosti, využívá nabídnutý prostor i pomůcky
- Sám ostatní rozhýbám - Podílí se na rozhodování o skladbě pohybových aktivit ve škole i s rodinou
- Vidím, že sílím - S podporou dospělého dlouhodobě sleduje jak roste, je zdatnější a zvládá nové dovednosti
Zdravá výživa
- Vím, co jím - Dokáže vysvětlit rozdíl mezi surovinou a potravinou
- Vím, kolik čeho smím - Pojmenovává složení jídelníčku podle potravinové pyramidy
- Vím, kdy, co a proč mám jíst - V závislosti na jídelníčku ve školce vhodně doplňuje osobní (rodinný) jídelníček a vybírá potraviny
- Umím pohostit sebe i ostatní - Podílí se na plánování jídelníčku a přípravě jídla ve školce a/nebo rodině
Vnitřní pohoda
- Dobře znám, kdy co dělat mám - Orientuje se v programu dne a týdne
- Umím si říct - Dokáže vyjádřit, jak se cítí, požádat o podporu a pomoc, vyjádřit souhlas či nesouhlas
- Vím, proč mi je dobře a s kým - Vědomě si vybírá kamarády a situace, které prožívá s druhými
- Umím se dohodnout - Podílí se na tvorbě pravidel podporujících fyzické zdraví a vnitřní pohodu
Zdravé prostředí
- Zraněním a infekcím předcházím - Dodržuje základní hygienické a bezpečnostní návyky
- Vím, co se kde patří - Přizpůsobuje své chování prostředí, ve kterém se nachází
- Mám rád zdravá a chytrá místa - Vyhledává podnětné prostředí a kontakt s přírodou
- Vím, co se stane, když... - Je si vědom/a důsledků svých činů v koloběhu života