Často kladené otázky k výživě

Často kladené otázky ke stravování v MŠ

Stereotypní jídelníček

Středa knedle, pátek buchty, a tak pořád dokola,....ukázka z jídelníčku pro děti v MŠ, když jsem se ozvala, bylo mi řečeno, že když se to tak dělalo 30 let, tak proč by se to mělo měnit. Nesouhlasím s tímto názorem a málem jsem byla vyloučena jako strávník. Poradíte mi? Děkuji, maminka.
Školní jídelny jsou povinny plnit spotřební koš potravin, tedy za určité časové období v jídelníčku zařadit různé druhy potravin. To jakým způsobem sestavovat jídelní lístky, například střídat přílohy a jídla v různých dnech, však oficiálně nařízeno není. Spíše jde o kompetentnost jednotlivých pracovníků a také o profesní cítění.
V případě, že školní jídelna plní spotřební koš potravin, řešením zůstává soustředný tlak většiny rodičů a jednání s vedoucí školní jídelny. Možností také je konzultace daného problému s metodičkou školního stravování (krajský úřad).

Často kladené otázky ke stravování v rodinách

Buchty  a cukroví

Dobrý den, měla bych dotaz ohledně doma pečených buchet nebo aktuálně cukroví. Máme 2leté dítě a nerada bych dávala něco nevhodného.Bílá mouka,máslo,... Jsou nějaké vhodnější varianty?
Neexistuje nezdravá potravina, ale nezdravé může být její zkonzumované množství. I cukroví a buchty z bílé mouky a másla patří na jídelní stůl. Rozhodně mají svoji výživovou hodnotu. Na jídelním stole by však neměla chybět i miska ovoce či zeleniny.
Bílé mouky a másla vůbec není nutné se bát, zvláště pro takto malé děti jsou potřebným zdrojem energie, nutné pro růst a vývoj. Vetší množství celozrnných potravin by mohlo malému dítěti spíše uškodit z důvodu nadměrného přívodu vlákniny.
Pro dospělé můžeme buchty a cukroví vylepšit použitím mouky celozrnné namísto bíle, místo másla rostlinný tuk a místo části cukru do buchet přidat větší množství ovoce.

Pouze mléko a sladké

Mám desetiletou dceru, která jí jenom mléčné výrobky, maso jen výjmečne, a pokud má hlad sní neco sladkého nebo zase vypije mléko. Dávám ji pestrou stravu, mám sama zdravotní problémy tak že u nás nenajdete na stole tuky,tatarky ,hranolky atd. jednou mesíčne maximálně pečené brambory. Poradíte mi co a jak?
Z Vašeho dotazu není úplně jasné, zda-li Vaše dcera jí pouze mléko a mléčné výrobky, nebo jim pouze dává přednost v celkově pestré stravě.
Mléko a mléčné výrobky jsou výborným zdrojem kvalitních bílkovin i vápníku, ideálně by v jídelníčku měly být denně v množství přibližně 2 – 3 porcí (1 porce odpovídá jednomu jogurtu, sklenici mléka či 50 gramům tvrdého sýra). O trochu vyšší množství těchto potravin v jídelníčku není na škodu, nicméně je dobré v jídelníčku dávat prostor i jiným zdrojům bílkovin (maso, luštěniny, ryby, vejce – z této skupiny minimálně 1 porce denně). Ačkoliv Vaše dcera dává přednost mléku a mléčným výrobkům, zkoušejte ji ostatní potraviny stále nabízet, např. tvarohová pomazánka s vajíčkem či sardinkami apod.
Základem pestrého jídelníčku (dále viz. potravinová pyramida) by měly být zdroje složených sacharidů (pečivo, těstoviny, rýže, obiloviny či brambory) jako zdroj energie, přibližně 3-6 porcí denně (1 porce odpovídá jednomu kousku pečiva, kopečku rýže či těstovin). Každé denní jídlo by mělo být doplněno alespoň malým kouskem ovoce nebo zeleniny.
Takto pestrý a pravidelný jídelníček tělu zajistí dostatečný příjem všech potřebných živin, předchází hladu a chuti na sladké.
Děti se někdy nestravují úplně tak, jak by si rodič představoval. Než však nutit a přesvědčovat, je účinnější jít příkladem.

Přestávky mezi jídly

Dobrý den, prosím vás chtěla bych se zeptat za jak dlouho by se mělo jíst, třeba aby se nejedlo pořád dokola, tak jaké mají být přestávky.
Dobrý den, ideální rozestup mezi jídly je cca 2-3 hodiny s frekvencí přibližně 5-6x denně (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře, případně druhá večeře). Pravidelnost je prevencí nadváhy a obezity, protože vynechávání jídel vede k dlouhým pauzám v příjmu energie s následným nadměrným příjmem energie. Podle výživových doporučení pro obyvatelstvo České republiky, které v roce 2005 vydala Společnost pro výživu, by snídaně měla pokrýt kolem 20 %, oběd do 35 %, večeře do 30 % a přesnídávka se svačinou každá po 5 - 10 % denního příjmu energie. Snídaně je vlastně nedůležitější jídlo dne, protože nám dodává energii pro start do nového dne. Stejně jako pravidelný příjem energie je však důležitý i její pravidelný výdej. Na každé denní jídlo si udělejme čas a v klidu si ho vychutnejme.

Často kladené otázky k výživě obecně

Jsou škodlivé brambory?

Nejsou škodlivé, naopak – jsou zdraví prospěšné (pokud nejsou např. ve formě smažených hranolek, chipsů) jako důležité zdroje škrobu a třeba i vitaminu C.
Kam patří hořká čokoláda na výživové pyramidě?
Ačkoliv je vyrobena ze surovin, které patří do nižších pater potravinové pyramidy, obsahuje velké množství cukru a tuku proto ji řadíme na vrcholek pyramidy.

Jsou vhodná umělá sladidla pro děti?

Nejsou vhodná pro děti (ani pro dospělé) – vhodnější je zvykat si na méně sladkou chuť (umělá sladidla mají často ještě vyšší sladivost než cukr)
Co instatní čaje, polévky, bramborové kaše?
Základem jídelníčku by měly být čerstvé suroviny. Myslíte-li instantními výrobky pouze právě zmíněné instantní čaje, polévky či bramborové kaše – ty do jídelníčku dětí patří jen výjimečně (v jídelníčku ale vůbec být nemusí). Ostatní tzv. dehydratované výrobky (sušená zelenina, sušené mléko apod.) mohou v jídelníčku představovat častější alternativu