Standard pro Zdravé prostředí

Tento výsek Standardu Zdravé abecedy představuje kompetence dítěte v jedné ze čtyř oblastí životosprávy, kterým se program Zdravá abeceda věnuje.
Základem jsou na sebe navazující kompetence dítěte, které ústí v úplnou připravenost dítěte pro samostatné rozhodování v běžných životních situacích, které vede k dlouhodobému zdraví.
Kompetence může dítě získávat jen s podporou pečujících a vzdělávacích institucí a jejich představitelů - rodičů, učitelů a ředitelů škol a dalších.   

Kompetence dítěte

  1. Zraněním a infekcím předcházím
    - Dodržuje základní hygienické a bezpečnostní návyky
  2. Vím, co se kde patří
    - Přizpůsobuje své chování prostředí, ve kterém se nachází
  3. Mám rád zdravá a chytrá místa
    - Vyhledává podnětné prostředí a kontakt s přírodou
  4. Vím, co se stane, když...
    - Je si vědom/a důsledků svých činů v koloběhu života

          Inspirace pro Rodiče

          • Reklama umí klamat
            - Vymezujeme se vůči konzumnímu životnímu stylu a jsme kritičtí vůči reklamním sdělením.
          • Není špatné počasí, je jen špatné oblečení
            - Nemluvíme o světě doma, vyrážíme za ním a vedeme děti k samostatnosti v rozmanitém prostředí. Dítě se učí z prostředí okolo něj více než ze slov.
          • Jsme opatrní, ale nebojíme se
            - Učíme děti bezpečnému chování, ale nestrašíme je.
          • Necháme si poradit
            - Spolupracujeme s pediatrem, učiteli i dalšími odborníky a kriticky vyhodnocujeme „poradenství” z pískoviště, internetu či od příbuzenstva

          Inspirace pro Učitele

          • Učíme se z věcí, ne o věcech
            - Praktické činnosti se odehrávají v reálném prostředí
          • Vím, co smím
            - Zásady bezpečnosti jsou zdůvodněné a všem srozumitelné
          • Třídíme odpad očima
            – Postupujeme dle pravidla ReReRe (a) Omez spotřebu – b) Znovu použij – c) Recykluj)
          • Od vidlí po vidličku
            - Pátrání po původu potravin a jejich zpracování je součástí výuky

          Inspirace pro Školu

          • Hlídáme si reklamu
            - Škola bedlivě zvažuje, které reklamní sdělení a výrobky vpustí do svých prostor
          • Do školy po svých
            - Škola podporuje pěší dostupnost a využívání kol a koloběžek
          • Zahrada je učitelka
            - Děti mají možnost sledovat ve školním areálu původ surovin a jejich cestu na talíř
          • Bezpečí, ne omezení
            - Bezpečnostní a hygienické předpisy nebrání dětem v psychomotorickém rozvoji, zážitcích a získávání samostatnosti v životních situacích