Následující doporučení slouží jako inspirace a motivace pro podporu budování kompetencí dětí ke zdravému životnímu stylu.
Čím více bodů přijme rodina za své, tím větší šanci získat samostatnost a odpovědnost v oblasti životosprávy děti mají.
Zdravý pohyb
- Hřiště je všude - Pohyb je možný v každém prostředí, na hřišti, v přírodě i při úklidu doma.
- Hýbeme se spolu - S dětmi si sami dobře zacvičíme, je to vlastně i naše zábava. Nebojíme se toho, že se dítě zadýchá a zapotí… prospívá mu to.
- 1 + 1 než udeří sedmá - Hodina spontánního a hodina řízeného pohybu je denní minimum
- Chůze je lék - Děti denně ušlápnou přes 10.000 kroků, pro své zdraví ujdeme alespoň polovic
Zdravá Výživa
- Jídlo plánujeme, připravujeme a jíme společně s dětmi - Děti pomáhají při nákupu i vaření a samostatně si připravují svačiny
- Den má aspoň tolik jídel, kolik ruka prstů - V denním režimu je 5 jídel, mezi nimi nejíme ani pochutiny
- Zkoušíme opakovaně nové chuti a potraviny - Postupně zvyšujeme pestrost jídelníčku
- Není nezdravá potravina, je jen nezdravé množství - Nevytváříme kolem jídla hysterii, uváženě se rozhodujeme o objemu a poměru složek jídelníčku s ohledem na nabídku ve školní jídelně
Vnitřní Pohoda
- Nespěcháme na dítě, zraje samo - Dáváme dítěti možnost volby v rámci jeho oblasti odpovědnosti a umírněně srovnáváme jeho vývoj s ostatními.
- Mluvíme o tom, co se událo, co se děje a co se bude dít - Dodržujeme pravidelný režim dne a týdne (dítě potřebuje jistotu) a společně plánujeme volnočasové aktivity.
- Pohoda jednoho je pohodou všech – Myslíme i na sebe. Dítě je tak spokojené, jak jsou spokojení jeho rodiče
- Opatrně riskujeme – Zkoušíme, co dítě zvládne, a kontrolovaně rozšiřujeme jeho hranice
Zdravé prostředí
- Reklama umí klamat - Vymezujeme se vůči konzumnímu životnímu stylu a jsme kritičtí vůči reklamním sdělením.
- Není špatné počasí, je jen špatné oblečení - Nemluvíme o světě doma, vyrážíme za ním a vedeme děti k samostatnosti v rozmanitém prostředí. Dítě se učí z prostředí okolo něj více než ze slov.
- Jsme opatrní, ale nebojíme se - Učíme děti bezpečnému chování, ale nestrašíme je.
- Necháme si poradit - Spolupracujeme s pediatrem, učiteli i dalšími odborníky a kriticky vyhodnocujeme „poradenství” z pískoviště, internetu či od příbuzenstva.